
Single of samen
september 14, 2024Er zijn regelmatig stellen die bij mij in praktijk komen en dan de diagnose hebben gesteld dat het bij hen mis gaat in de communicatie. Ik moet daar eerlijk gezegd altijd een beetje om lachen. Is uiteindelijk niet bijna alles communicatie? Als ik doorvraag gaat het dan vaak over dat zij het gevoel hebben twee verschillende talen te spreken en bijvoorbeeld dat de één zeker weet dat de ander dit gezegd heeft, terwijl zij (hij) ervan overtuigd is, dat hij (zij) dat gezegd heeft. Soms komen ze dan ook met ‘de vijf liefdestalen’, een ‘theorie’ die bij aardig wat stellen wortel geschoten heeft. En als ze wat ouder zijn, dan is er natuurlijk nog de opvatting dat hij van Mars komt en zij van Venus. Deze verklaringen brengen de geliefden helaas niet echt dichter bij elkaar.
Waarschijnlijk begon je al te vermoeden, dat ik er beetje anders over denk. Als ik met stellen werk, werk ik volgens het model van Emotionally Focussed Therapy (EFT) en dat betekent dat ik met hen de communicatie in brede zin en vooral de dynamiek onderzoek, waarbij ik me richt op de onderliggende emoties. Vaak komen we er dan achter dat er heel veel gedacht en gevoeld wordt, wat niet gezegd en vaak ook nog niet gevoeld wordt. En ook wordt de ander vaak gehoord door een filter. Je snapt waarschijnlijk meteen al dat je daar makkelijk misverstanden van krijgt en ook dat je op die manier nooit echt dicht bij elkaar komt of sterker nog, in een negatieve spiraal terecht komt.
Onlangs zat ik bijvoorbeeld in een sessie met een stel, waarbij de vrouw ervan overtuigd was dat de man, ‘dominant’ tegen haar gezegd had, terwijl hij zeker wist dat hij het woord ‘directief’ gebruikt had. Zonder mijn aanwezigheid zouden ze daar vast een tijd over gebekvecht hebben, maar ik ging met haar onderzoeken wat er met het woord dominant aan de hand was en toen bleek dat zij haar moeder vroeger als zeer dominant had ervaren, en zij absoluut niet zo wilde zijn en gezien wilde worden. Dus dat filter waar ik het net al over had, is erg bepalend in hoe we de ander horen, vooral als er dingen gebeuren die ons raken en daar gaat het dan vaak mis. Dat iets ons raakt, – en vaak is dat buiten normale proporties-, dan weten we dat we getriggerd zijn en dat wil zeggen dat we geraakt zijn in iets ouds. Iets waar we vroeger tekort gekomen zijn, of waar we enorm gekwetst zijn. Daarom kan je zo’n filter ook een traumabril noemen. Dat hoeft geen groot trauma te zijn, we komen eigenlijk allemaal wel tekort, terwijl we opgroeien. Andere woorden daarvoor zijn onvervulde (hechtings)behoeften of oude pijn.
Laatst gebeurde er iets moois tussen mij en een client. Hij had voor mij een cadeautje meegebracht en zei meteen toen hij het gaf dat het maar een kleinigheidje was en niet veel voorstelde. Heel herkenbaar, vond ik 😉. Later in de sessie toen we bij zijn angst om niet welkom te zijn stilstonden, haalde ik het moment van het cadeautje er weer bij en vroeg hem om meer te vertellen over zijn opmerking. Hij vertelde dat het hem veel moeite had gekost om een cadeautje uit te kiezen, omdat ie echt wilde uitdrukken met het cadeautje hoe blij hij met de sessies was en hoe belangrijk ik momenteel in zijn leven was. Hij was bang geweest dat ik er niet blij mee zou zijn en dat ik dat had laten merken, die afwijzing leek hem verschrikkelijk, omdat het zo persoonlijk was. Toen hij dat zo aan mij vertelde, werd ik geraakt door zijn kwetsbaarheid en dat zag hij aan mij, waardoor hij zich helemaal ontvangen en welkom voelde. We konden in dat moment even helemaal voelen dat er geen verschil was tussen geven en ontvangen, omdat we ons beiden echt voor elkaar hadden opengesteld.
Dat is waar het in EFT om gaat. Geen verschillende talen, wel echt (leren) luisteren naar jezelf en de ander. Jezelf serieus nemen en echt voelen en dat willen delen met de ander op een manier dat je dichtbij jezelf en dichtbij de ander blijft. Dat is wat elk stel dat bij mij komt eigenlijk wil, verbinden in liefde. En dat kan je leren!



1 Comment
Beste Wilma, wat een mooie en heldere uiteenzetting over hoe we met elkaar communiceren en wat er achter woorden en gedachten schuilgaat. Eveneens het stukje over singel zijn, dat dat wel degelijk zijn eigen waarde heeft, en dat je je daar wel bij kan en mag vinden en dat er eveneens rouw en verlies bij komt kijken, als je besluit vandaaruit weer in een relatie te stappen. Herkenbaar, troostrijk en ondersteunend, de manier waarop je dit alles hebt verwoord. Dank daarvoor.