Privacy verklaring
Privacy Beleid
Privacy- en klachtenreglement
Op deze pagina vind je zowel mijn privacyreglement als mijn klachtenreglement. Mocht je hier nog vragen over hebben, kan je altijd even contact opnemen met mij of de genoemde beroepsvereniging voor meer informatie.
Privacyreglement
Alles wat wij bespreken en alle gegevens die worden vastgelegd zijn strikt vertrouwelijk. Als overleg met derden wenselijk is voor jou, is dit mogelijk, maar alleen met uitdrukkelijke toestemming van jou.
Jouw privacyOm een goede begeleiding te kunnen waarborgen is het noodzakelijk dat ik een dossier aanleg. Als behandelend therapeut ben ik dit ook wettelijk verplicht volgens de wet WGBO. Het dossier bevat aantekeningen over je gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde behandelingen. Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor de behandeling noodzakelijk zijn en die ik, na jouw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener, bijvoorbeeld bij de huisarts.
Ik doe mijn best om jouw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat ik:
- zeer zorgvuldig omga met persoonlijke en medische gegevens,
- er voor zorg dat onbevoegden geen toegang hebben tot jouw gegevens
Als jouw behandelende therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in je dossier en ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim). De gegevens uit je dossier kunnen eventueel ook voor de volgende doelen gebruikt worden:
- Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met jouw expliciete toestemming.
- Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
- Voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing.
- Een klein deel van de gegevens uit je dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat een factuur kan worden gemaakt.
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van jouw gegevens, dan zal ik dat eerst met je bespreken en expliciet om je toestemming vragen. De gegevens in het cliëntendossier blijven, zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist, 20 jaar bewaard, tenzij je verzoek doet tot vernietiging. In dat geval vervalt de verleende toestemming.
De wettelijke termijn voor het bewaren van de financiële administratie staat op 7 jaar. Ik ben verplicht hieraan te voldoen, na deze periode worden de gegevens verwijderd.
Privacy op de zorgnotaOp de zorgnota die je ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat je deze nota kan declareren bij jouw zorgverzekeraar.
- Je naam, adres en woonplaats
- de datum van de behandeling
- een korte omschrijving van de behandeling, zoals bijvoorbeeld 'psychosociaal consult'
- de kosten van het consult
Wat zijn cookies? - Deze website Echt Verbinden maakt gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser wordt bewaard.
Welke cookies? - De enige cookies die gebruikt worden op deze website zijn van die Google Analytics, om geanonimiseerde bezoekerstatistieken bij te houden, en benodigde cookies voor het functioneren van de deel/like-buttons van social media zonder tracking.
Google Analytics cookies - Door de cookies van Analytics worden er geen IP-adres gegevens geregistreerd of opgeslagen. Bovendien is Analytics zo ingesteld dat er sowieso geen gegevens worden gedeeld met andere diensten van Google.
Cookies Social Media - Op deze website zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen op sociale netwerken als Facebook en LinkedIn. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook en LinkedIn zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Lees de privacyverklaring van Facebook en LinkedIn om te lezen wat zij met uw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken. De informatie die ze verzamelen wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Zowel Facebook, LinkedIn als Google stellen zich te houden aan de Safe Harbor principes en zijn aangesloten bij het Safe Harbor-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.
In- en uitschakelen van cookies en verwijdering daarvan - Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies is te vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.
Klachtenreglement
Wij willen allemaal ‘samen-werken’ aan goede zorg. Toch kan het zijn dat je niet tevreden bent over de zorg die je krijgt. Wij willen dan de oorzaak daarvan wegnemen. Zo voorkomen wij dat wat jou dwarszit, blijft voortduren of zich herhaalt. En helpen wij elkaar om de zorg te verbeteren.
Welke stappen kun je zetten?- Praat hierover met uw therapeut. Dit kunt u zelf doen, of samen met een wettelijk vertegenwoordiger. U kunt uw vragen of bezwaren eventueel ook telefonisch of per e-mail voorleggen aan de therapeut. De therapeut kan meer informatie geven en/of de behandeling nogmaals uitleggen. Ook voor de therapeut is het belangrijk te weten dat er vragen zijn over de behandeling of dat er iets niet goed gegaan is.
- Als u er samen niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de beroepsvereniging. De beroepsvereniging bespreekt met u de ontstane situatie en geeft aan welke mogelijkheden er zijn. Dit gesprek is vertrouwelijk. Wij respecteren uw privacy.
- Wanneer u een klacht wilt indienen, kunt u het Klachten-informatieformulier invullen. Dit formulier is strikt vertrouwelijk en wordt alleen gebruikt om de klachtenfunctionaris en/of de geschilleninstantie te informeren. In dit formulier kunt u uw gegevens invullen en de klacht omschrijven.
- Nadat u het formulier op uw scherm (digitaal) ingevuld heeft kunt u het printen en in een gesloten enveloppe opsturen aan het secretariaat van het NVPA, postbus 351, 5400 AJ Uden. U kunt het ook opslaan en per e-mail naar ons toesturen: klachten@nvpa.org.
NB: De datum van het formulier past zich automatisch aan als u het formulier print! - Alleen met uw toestemming sturen wij uw klacht vervolgens door naar de coördinator van de poule van onafhankelijke klachtenfunctionarissen. Dat zijn allen professionals met wie u uw klacht kunt bespreken en van wie u een advies krijgt wat te doen met uw klacht.
Aangesloten bij S.C.A.G.
Daarnaast ben ik aangesloten bij een erkende geschillen instantie: S.C.A.G. (Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg) onder licentie nummer: ------
Laatst bijgewerkt: april 2025